توضیحاتی در مورد نمایشنامه حماسه 8 مهر 59
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

به قلم عباس کرم الهی

این نمایش شامل چهار قسمت مجزای از همدیگر می باشد ، قسمت اول مربوط به خاکریزی است که توسط رزمندگان شوشی در کنار روستای دوار ، نزدیک ساحل رودخانه ی کرخه ساخته شده و غلامعباس قلاوند و 11 نفر از پاسداران  در آنجا مستقر هستند .

در این بخش علاوه بر غلامعباس ، « غلامعلی ـ کاظم ـ مصطفی ـ رمضان ـ علی ـ صفر و حسن » حضور دارند که با گذشت زمان متوجه می شود زنی میان سال به نام « ننه یوسف» در روستای دوار زندگی می کند ، پسرش در استانی دیگر مشغول خدمت مقدس سربازی است و همسرش در چنانه توسط بعثیون به شهادت رسیده که توسط همین پاسداران به روستای دبات انتقال داده می شود .

در قسمتی دیگه چند افسر عراقی را می بینیم که به خاطر اینکه از فکه تا جایی که جلو آمده اند 65 کیلومتر پیشروی کرده اند و هیچ نیرویی جلوی آنها را نگرفته در تعجب هستند و همین تعجب آنها را به فکر فرو می برد .

قسمت سوم این نمایش در بیمارستان است ، زمانی که غلامعباس مجروح شده و توسط یک تیم پزشکی « یک دکتر و دوتا پرستار» در حال مداوا است اما چون نمی توانند برای این مجروح کاری را انجام دهند دستور می دهند که از طریق فرودگاه دزفول برای مداوا او را به تهران و از آنجا به آلمان اعزام کنند .

در قسمت چهارم که به سه سال بعد برمی گردد یعنی سال 1362 یک سال بعد داز عملیات فتح المبین برمی گردد ، غلامعباس که روی ویلچر نشسته یک جانباز قطع نخاعی است و می خواهد برود از نزدیکی محل حماسه 98 مهرسال 59 را ببیند ، صفر و حسن هنوز زنده هستند و شهید نشده اند و به همین منظور از آنها می خواهد که او را به روستای دوار ببرند و علاوه بر آن خبرنگاری به نام عباس مرم الهی را هم با خود ببرند که خاطرات 8 مهر سال59 را مرور کرده و به صورت نمایشنامه آن خاطره را زنده کند .

در این نمایش در صورت طی کردن مراحل قانونی و گرفتن مجوز برای آغاز تمرینات سه بازیگر با صدای خوب می خواهد که بتوانند ادعیه بخوانند و نوحه سرایی کنند که در نظر دارم از « کاظم شوهان ـ مصطفی کرمی ، قاسم لطیف ـ رضا حسن غلامعلی ـ میلاد دیناروند ـ حاج ناصر پیوست ، داریوش پارسا و....» برای نقش برادران سپاهی استفاده کنم و برای افسران عراقی از « عباس زبید ـ محسن عیسی مزرعه ـ سید حسین موسوی ـ مرتصی ایمانی اصل ـ عیسی کرملاچعب ، عدی شوهانی و... » دعوت به بازیگری کنم و برای نقش ننه یوسف که بایک با لهجه ی عربی صحبت کند قصد دارم از هدی تمیمی دعوت به بازیگری نمایم .

و بالاخره برای نقش دکتر و دو پرستار نیز که نقش کوتاهی دارند از سه بازیگر خانم بهره خواهم برد و نقش خبرنگار را خودم برعهده خواهم گرفت .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 1 دی 1401برچسب:, :: 22:56 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه